Direktlänk till inlägg 28 december 2007

I väntan på Baby Jesus

Av Jonas Colting - 28 december 2007 17:06

Jag har tillbringat julen i ett mer eller mindre konstant nässprays-rus. "1-2 sprut i vardera näsborre dagligen" my ass! Jonas säger; 2 sprut i vardera näsborre varannan timme om du vill kunna andas och du är tillvand efter år av simhallsbetingat missbruk... Det är som med alla andra rekommendationer från Socialstyrelsen,Livsmedelsverket, Apoteket, Trafikverket, Systemet och andra statsmonopoliserade verksamheter; man måste ta dem med en nypa salt och anpassa de till verkligheten och sitt egna liv. Ta bara det här med sju skivor mörkt bröd om dagen, intag av vitaminer och mediciner, 90-gräns på landsväg med mera. Det är ju mer att betrakta som förslag och tips...

Och i all den här bihålsförtäppta julefröjden så tog givetvis nässprayen slut vilket föranledde ett tumultariskt och koleriskt utbrott över att något så basalt som nässpray inte får säljas i vanliga affärer. Vadan detta!? När tänker EU befria oss från sosse-Sveriges bojor av överstatligt förtryck och förmyndigande?

Iallafall; efter denna attack av gult slem, stötvis andning från mun och ojulaktiga tankar så införskaffades ny nässpray via den svarta marknaden och jag kunde tillfälligt andas vidare.

I samma veva ringde Aftonbladet och grattade till hundraplatsen på någon lista och eftersom jag nu var förkyld fick de en lämplig vinkling på motivering "trots gott om skador och sjukdomar så vann Colting ultra-VM.."

Eeeeh, jag hade innan julhelgen inte haft en enda sjukdag. På hela året! Och inte en skadedag heller för den delen. Så det störde mig en aning när dito lista publicerades på juldagen. Men så tänkte jag på baby Jesus och det mildrade mitt sinnelag. Det och lutfisken som vi anrättat dagen till ära!

I liknande sammanhang fick jag julhelgens goda skratt då BT publicerade en intervju med Elfsborgs "Bella" Berglund och hans hårda julträning. Jodå, han tränar på som bara den och ska vara bäst tränad i laget när de drar igång sin träning den 14 januari. Så han springer sådär 7-8 kilometer varannan dag. Om det inte regnar. Samt lite styrka. Ojojoj, det är tur att man inte håller på med fotboll för då hade man ju blivit riktigt övertränad. Och den stora frågan är bara; om detta är att betrakta som mycket, vad gör då de andra i laget?

http://www.bt.se/sport/ingen-julvila-for-berglund(400948).gm

Jag träffade faktiskt dito bollspelare på juldagskvällens festaktiviteter och diskuterade i detalj det här. Och såhär är det ju; jag klankar gärna på Elfsborg men jag gör det av ren lokalpatriotism! Jag skäms ju när det spelas gå-fotboll och bonkalag som Trelleborg och Kalmar sticker upp. Jag vill ju att Elfsborg ska vinna med 5-0 och vinna rubbet.

What else? Jo, jag har återigen en släng av musik-Alzheimers. Nu är det en ny låt som jag spelar på repeat till förbannelse; "Apologize" med Timbaland.

Jag måste medge att jag är lite patetisk i det sammanhanget och tro mig; jag mår dåligt av det! Hjälp mig snälla!



 
 
Ingen bild

Flow

28 december 2007 19:14

För andra gången på denna blogg är jag mållös. Den första gången var när du tog tri-bladet från munnen för några veckor sedan; denna andra gång är du bara budbärare/initierare/agitator.

Jag syftar såklart på artikeln i BT som du hänvisar till via länk; det är s k a n d a l ö s t hur Elfsborg/deras spelare ser på fysisk träning! Balle Bella springer 3-4 ggr/vecka och räknar med att vara den som tränar hårdast. Jag skäms å alla fotbollsspelares vägnar; ska detta föreställa träningsprogram för proffs?!

Jag är stolt över att kunna kategoriseras till de självmotiverande triatleternas skara, där mina fyra vilodagar (efter 17 träningsdagar) innehåller mer träning än vad Balle orkar med under sin hårda vecka. Jag vill också tillägga att min träning är på plask-lek-och-hoppnivå jämfört med riktiga professionella idrottsmän, exempelvis triatleter.

För övrigt anser jag att simning är den bästa sporten.

 
Anders

Anders

28 december 2007 19:34

Det är väl en av anledningarna till att det gick så dåligt för Elfsborg i år, de är helt enkelt för dåligt tränade. De spelar bra i ungefär en och en halv halvlek sen orkar de inte mer. Så en ökad dos med konditionsträning skulle nog hjälpa lite, man undrar ju vilken nytta Dagård gör.

Sen borde de träna på att få in bollen i mål också.

http://sadsmile.blogsome.com

 
Maria

Maria

28 december 2007 20:01

Jag tror nog fotbollsspelare egentligen tränar hårt, men när det gäller att följa träningsprogrammet för julledigheten så gör de nog lite som du när det gäller andra rekommendationer.. "man måste ta dem med en nypa salt och anpassa de till verkligheten och sitt egna liv. Det är ju bara betrakta som förslag och tips". Berglund hade väl varit tvungen att öppna julklapparna på juldagen om han skulle ut och springa en mil på julafton.

http://goldfish.bloggagratis.se

 
Ingen bild

PP

28 december 2007 20:13

Ja fotboll kanske man skulle sattsat på, det verkar ju inte behövas träna så värst mycke får att nå toppen. Ja håller på dig Bella!

 
ola

ola

28 december 2007 20:18

Ja kan inte heller hålla mig från att klanka ned på sättet fotbollseliten (?) tränar. Den lokala blaskan här hemma, NA, skriver helldre om vad spelarna gör på fritiden än vad de lokala cyklisterna presterar på tävlingarna. Som den gamla landslagscyklisten, numera tränare/föreläsaren Tomas Eriksson sa " Om ett fotbollslag har kört ett pass med 4 minutersintervaller så tycker dom att de har tränat tillräckligt för den veckan"
"de e ju jävligt manligt" som en viss Tony skulle ha sagt. Träna på.

http://cykelola.blogg.se

 
Berglund

Berglund

28 december 2007 21:15

Såg på TV i veckan och då intervjuades nån Widing (Daniel?), hockeyspelare från Skellefteå om jag minns rätt. Han spelade tydligen 5-6 minuter per match enligt journalisten... Min reaktion på det var att då ska man fan "käka puck" som Wikegård skulle sagt. 5-6 minuter.... då ska det fanimej vara full fart under skridskorna de 30 sekunders-pass han gör eller vad det nu blir.... I den jämförelsen står sig fotbollsspelarna bra, de går ju iaf minst 45 minuter, oftast...

http://berglundbloggar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

sprintern

28 december 2007 23:49

Har sagt det förut och säger igen - dom som inte platsade i fotbollslaget fick nöja sig med andrahandssporter, t.ex löpning, cykel och simning. Klanka inte på bollirarna så mycket tycker jag. Vi kan vara helt övertygade om att de potentiellt bästa löparna, cyklisterna, simmarna osv springer omkring på någon fotbollsplan istället.

 
Ingen bild

Flow

29 december 2007 09:00

Då är saken biff, avgjord, settled!

"sprintern" har hittat argument som är fullkomligt avväpnande, logiska, jaa, rent av altruistiska.

 
Ingen bild

Micke

29 december 2007 12:52

Sprinter den argumentationen ligger på en högstade nivå.

När jag spelade själv i A-laget som fjorton åring innan jag sadlade om till orientering och multisport.

 
Maria

Maria

29 december 2007 17:42

Det man glömmar i detta resonemang är att det inte går att jämföra idrotter på alla plan. Som fotbollsspelare är det klart att du med konditionsträning och uthållighet med större sannolikhet sätter en boll i en frilägessituation i 90:e minuten. Dock behöver du som fotbollspelare ha fler kvaliteer än så. Kvaliteer som snabbhet, teknik tar givetvis också mycket tid att öva upp.

Självklart finns det spelare som är lata och inte gillar konditionsträning men varför välja en idrott som man tycker är tråkig? När de har kvalitéer som gör de till duktiga fotbollspelare.

Klart det har betydelse hur mycket du orkar springa på fotbollsplanen men på fotbollsplanen kan du inte springa i samma tempo i ett.

http://goldfish.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marcus

29 december 2007 19:19

Jag tror inte EU behöver komma och befria "sosse-sverige" för att du ska få din nässpray, flytta du bara ifrån den där bonnhålan du bor i och bosätter på ett någorlunda civiliserat ställe och du ska se att det finns nässpray att tillgå på apotek (ja, faktiskt) dygnet om.

 
Ingen bild

Kristian

30 december 2007 01:21

Ja, det var ju ingen vidare försäsongs träning... Föreslå Elfsborg att du kör konditionsträning med dom så kanske dom kan öva upp din simultankapacitet till den grad att du kan ta dig från vattnet till din cykel oskadad... Kanske borde alla tuffa triathleter sluta klaga på gnälliga bollspelare när deras egna ikon inte fixar ett fall i T1? Men Florida och Ultraman hade kanske varit lite väl hårt? Men rolig på ett eller annat sätt är han ju ofta.

 
Ingen bild

Holyghost

30 december 2007 08:57

Många diskussioner finns om man ska inta kolhydrater eller protein före/under/efter hårdintensiv träning. Är du "sockerbrännare" eller "fettbrännare" som det hävdas på bl.a www.livlinan.eu, dvs. i ketos? Man får ju en enorm uthålligthet av att vara "fettbrännare" men hur gör du när du tränar resp. tävlar. Det tar ju viss tid att byta. I dina böcker och i bloggen häromdagen nämns en hel del kolhydrater, t.ex råggröt och juice som inte känns helt ursprungligt skulle få mitt blodtryck att rasa i höjden vilket brukar tyda på att jag bryter ketosen. Har du lust att berätta mer om hur du äter? Eller är blogg-inläggen dimmridåer gentemot konkurrenterna?

 
Ingen bild

Tombola

30 december 2007 11:25

Ja - jävlar, att det finns idrottsmän som förutom att vara riktigt bra på idrottande även kan hantera tangentbordet med finness är vi inte direkt bortskämda med,,,,

Detta är nog den bästa blogg jag läst!!!

 
Ingen bild

jasse

30 december 2007 12:18

jaså nu är 7-8km hårdträning! vad kallas då ironman träning?

 
Dessi

Dessi

30 december 2007 21:52

Jag tror jag kommer kunna finna din blogg väldigt underhållande. Är det OK om jag länkar? :)

http://www.dessi.se

 
Ingen bild

Colting

31 december 2007 00:09

-Dessi; länka på bara så ska jag blogga allt vad jag kan!
-Tombola; enjoy!
-Holyghost; lita inte på allt du läser på nätet. I ketos vill ju ingen vara för det första. Sedan så förutsätter ju en effektiv fettförbränning givetvis kolhydrater. Kost och förbränning är aldrig vare sig eller.
-Kristian; jaja ett fall i över 200 triathlon är väl inte så farligt. En fotbollsspelare ramlar ju betydligt fler gånger än det bara på 45 minuter..
-Sprintern; ja fy fan tänk om Tomas Brolin hade blivit simmare; ett givet OS-guld har vi missat! Fysfenomen my ass...

 
Ingen bild

sprintern

31 december 2007 01:36

Tänk om Tomas Brolin hade slösat bort sin dyrbara tid på nåt så simpelt som simning, då hade Sverige inte haft nåt VM-brons i världens svåraste idrott, eller hur? Glöm aldrig hackordningen - bollirarna kommer alltid att finnas på toppen och sen kan byket späka sig med sånt som inte kräver särskilt mycket talang. Skulle tyvärr bedöma möjligheten att bli världselitsimmare som mångfaldigt större än att bli fotbollspelare ens på lägre nivå i Sverige. Konkurrensskillnaden är hisnande stor i jämförelsen mellan dessa sporter. Fråga vilken simmare som helst om han inte hellre skulle vilja trixa till tjugo.

 
Ingen bild

Ola

31 december 2007 15:44

Klart att jag skulle välja att vara fotbollsproffs framför triathlon karriär! Inte lika mycket träna ju! Pinsamt, om nu fotbollssporten är så otroligt konkurrenskraftig så borde det välkrävas BÅDE grym kondis och talang för att platsa i ett alsvenskt lag, eller?

 
Ingen bild

athleten

31 december 2007 17:05

Hur kan konkurensen vara hård när det räcker med att träna varannan dag för att tillhöra svenska eliten i Fotboll? Visst det är många som håller på med det men hur många är det som satsar, på samma seriösa sätt som en vanlig svensk elittriathlete?
Jag tror nog att det krävs betydligt mera att nå absoluta toppen i simning, löpning och cykel. Till exempel faktorer som: träningsdiciplin/tränings motivation, förmågan att kunna ta ut allt ur sin kropp, och kunna pressa kroppen under en längre tid, potentiell syreupptagningsförmåga, exakt rätt muskelfibrer för den gren/distans du valt, naturligt effektiv löpsteg/vattenkänsla, Förmågan att kunna lyssna på sin kropp och veta var sin maximala träningsupptag ligger, naturliga förmågan att få allt att fungera runt omkring dins satsning utan en hel stab som backar upp dig. För att bara nämna några av de mer eller mindre medfödda talanger som krävs för att lyckas.
Vad krävs i bollsporter som fotboll förutom grymt bollsinné? Och att man är hyffsat snabb på 10-20m löpning?

 
Ingen bild

sprintern

31 december 2007 23:06

Ja, det här kan vi nog debattera i all oändlighet och just nu känns det kanske inte så angeläget med tanke på klockslaget. Men det kanske inte biter så mycket på Colting, Ola och athleten om man konstaterar att det finns idrottsgenier på olika områden (Colting kanske är ett sådant inom triathlon även om jag personligen tror att den sporten är tämligen outvecklad och har många mil kvar att vandra bokstavligen innan den uppnår status som ens når fotknölarna på fotbollen t.ex) Att som triatlet klanka ner på en av Sveriges största idrottsmän genom tiderna, Tomas Brolin, känns ganska magstarkt tycker jag. Hur kan någon inbilla sig att om det vore så enkelt som att träna hårdare fys så skulle t.ex Inter och Barcelona bli ännu bättre - komiskt naivt med tanke på de resurser som man där skulle kunna sätta in. Tror ni på fullt allvar att Zlatan, Leo Messi & kompani har brister i fysiken som gör att de kan bli betydande bättre på fotbollsplanen?

 
Ingen bild

Stefan

1 januari 2008 10:04

Kolla in följande länkom Ryan Hall!
Vilken talang och ödmjukhet
http://www.godtube.com/view_video.php?viewkey=e593f8eba239bada1a0c

 
Ingen bild

OL

1 januari 2008 19:45

Jag säger bara orientering, att springa fort i tuff terräng samtidigt som man skall läsa kartan. Det är klass

 
Ingen bild

Holyghost

2 januari 2008 14:42

"I ketos vill ju ingen vara för det första", skriver du. Varför inte, blandar du inte ihop med ketoacidos för det tror jag ingen vill råka ut för? Vem skall jag inte lita på?Frank på Livlinan eller din blogg eller bägge?

 
Ingen bild

lången

2 januari 2008 15:00

sprintern>> De verkliga talangerna hittar man ju inom konditionsidrotter som Triathlon, orientering, löpning, längdskidåkning. Eliten i de idrotterna är träningstalanger. Hårt slit. Dag in dag ut. 25h om dygnet! Att lyckas i sånna sporter är att vara stor idrottsman.
Brolin är det bara för fotbollen är en stor sport, den är simpel ich publikvänlig. OCH inte så jobbig. Därför håller folk på med och gillar fotboll.

Dessutom är det massor av duktiga konditionsidrottare som var otroliga talanger i bl.a fotboll, ishockey eller vad de nu höll på med. Men De såg livets riktiga väg å blev hårda män/kvinnor!! ;)

 
Ingen bild

sprintern

3 januari 2008 16:36

Hördu lången>> Håller med om att det finns många stora idrottsmän inom konditionsidrotterna också, men att i en jämförelse kalla fotbollen för simpel och inte så jobbig är helt uppåt väggarna. Kan garantera att det inte finns en enda löpare, cyklist etc som skulle orka hänga med i tempot på ens en allsvensk match under särskilt många minuter. Skulle vara kul att se t.ex Colting krypa av planen efter att ha jagat bollen i en kvart ;)

 
Ingen bild

Colting

3 januari 2008 18:18

-Sprintern; du menar nog promenerat efter bollen i en kvart? För det är ju det som man gör under en allsvensk match. Snittet på sträckan som utespelare förflyttar sig under 90 minuter är ju ca 10-11 km och jag kan lova dig att du inte hittar en löp- eller intervallform där jag inte utklassar en allsvensk fotbollsspelare utom möjligtvis en endaste spurt där jag är säker på att de är explosivare än jag.
Men jag skulle aldrig (till skillnad från vad du kallar konditionsidrottare) säga att fotbollsspelare är dåliga eller talanglösa idrottare. Bara undertränade för sin uppgift, ganska lata, beroende av gruppen och i stort oförmögna att träna själva samt fostrade i en kultur där träningsfilosofi/lära och kompetens på området är gravt eftersatta.

 
Ingen bild

sprintern

3 januari 2008 19:56

Ja du Jonas, det finns säkert en hel del att göra även inom fotbollen vad gäller fysträning, men jag undrar om du verkligen vet nåt om vad som fungerar bäst för en fotbollsspelare?

Har du någon gång befunnit dig på en fotbollsplan under match så kanske du bättre skulle förstå med vilken ofattbar fart spelet utövas på t.o.m allsvensk nivå.

Vi skulle försöka hitta en utmaning tycker jag där du och några andra konditionsfenomen fick utmana bollirare på olika moment. Är helt säker på att du inte skulle ha en rövare på något sådant område tyvärr ;)

 
Ingen bild

Colting

3 januari 2008 21:00

-Sprintern; Nej, givetvis skulle vi inte ha någon chans på något som är bollrelaterat, lika lite som en bollspelare inte behärskar simteknik eller annat. Men när det gäller de allra flesta fysiska parametrar, undantaget viss form av explosivitet, som styrka, rörlighet och uthållighet så skulle jag och många andra elittriathleter utklassa en allsvensk fotbollsspelare. Både i kliniska tester och i praktiskt utförande.

 
Ingen bild

lången

3 januari 2008 22:09

sprintern>> Fråga forskarna om vad som är bäst för fotbollsspelare. T.ex de norska Jan Helgerud och Jan Hoff, som i forskningrapport om fysik för fotbollsspelare, har propagerat för en väldigt klassisk konditionsidrotts-träningstyp: 4*4 intervaller. Colting kanske precis som jag utövar sådana elelr liknande i alla fall. (Kan tyvärr inte hitta den på internet, så du får läsa, men kan skicka den till dig om du är intresserad)

Som du säger så hänger man väl inte med i ett kort ryck, iallafall inte i början av matchen, men garanterar att en löpare/orienterare eller likn. skulle kunna jobba å kämpa fruktansvärt mycket mer än vad fotbollslirarna. En hel match i 90min - no problem alltså...

 
Ingen bild

Jöggani tror att

8 januari 2008 12:19

 
Ingen bild

Jögga

8 januari 2008 12:24

Så ni tror att det enda som man gör på en fotbollsplan som är jobbigt är att småjogga efter en fotboll? Hur mycket bollkontakt har man på en match egentligen tror ni? Vet ni hur mycket krafter det tar att gå in i närkamper? att försöka slita sig loss mot en fri yta när det är en jävel som håller tag i en? springa som fan utan att få bollen? en gång, två gånger, tre gånger? man kanske får bollen den sjätte gången man tar en löpning.. för er som inte spelar fotboll, en hel match 90 min - big problem alltså...

 
Ingen bild

Stefan

14 januari 2008 13:27

Att döma av det man ser på TV är det precis det man gör: dvs småjogga efter bollen, samt ligga på gräset och lipa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Colting - 22 oktober 2010 09:53

Från och med i eftermiddag så bloggar jag på http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/ ...

Av Jonas Colting - 17 september 2008 15:39

Internet á la traudlaus finns absolut inte i den lilla enklaven av on som jag ar pa. Jag skriver pa en stor och konstig stationar dator som snarare ser ut som ett videospel eller sa... Darfor blir det tunt pa Coltingblogg denna veckan. Semester pa al...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 21:10

Jag har skrivit en artikel om Ö till Ö som finns att läsa på Slowtwitch; http://www.slowtwitch.com/Features/Island_To_Island_-_The_toughest_one-day-race_in_Sweden__524.html Engelsk läsövning! ...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 15:33

I fredags flög jag till New Jersey för att träffa Dr Phil och initiera ett coach/client-samarbete med honom.. Jag pratar alltså om "the other Dr Phil"; dr Phil Skiba som är en mycket välrenommerad idrottsläkare och triathloncoach. Efter 18 års egenco...

Av Jonas Colting - 11 september 2008 22:51

  Google Translator gör verkligen ett bra jobb! Vem har varit svenskspråkskonsult egentligen; Dr Alban?     Notes from the redaktionsmötet on planning for Saturday's sports broadcasts;    - Annika Sörenstam played his last Danish competition last...

Skapa flashcards